Resepi Apam Viral Yang Sedap dan Simple “Apam Viral Recipe”

Sunday, November 19th, 2017 - Cara mudah memasak dengan Resepi Kuih yang sedap dan simple
Resepi Apam Viral

Resepi Apam Viral

Resepi Apam Viral Yang Simple – Kenapa beri nama resepi apam viral, karena ramainya kecoh di kalangan netizen masak apam hanya guna 3 bahan sahaja. Banyak yang dah cuba karena memasaknya simple hanya gunakan 3 bahan utama sahaja. Banyak pula yang dah gagal mencuba, tapi ada pula mak-mak dah cuba dah cantik pula hasilnya.

Apa sahaja yang buat kukus apam 3 bahan ni tak menjadi?

  1. Apam tak menjadi karena korang tak kenali macam bahan pengembang masakan, pengembang tak pakai yis atau baking soda tapi guna telur gred A yang di putar sampai gebu berbuih putih.
  2. Cara kukus yang baik, guna kain taula bersih ke penutup kukus supaya tak menetes air ke apam tu.
  3. Paling senang gunakan alumunium foil, agar air tak tumpah diatasnya gunakan alumunium foil tuk baluk permukaan acuan, baru apam nampak gebu dan elok.
  4. Pastikan kukus tu mendidih dan panas, jika kukusnya panasnya pas apam akan naik dengan cantik.

Resepimasakanlengkap.com kongsi tips supaya apam viral ni menjadi dan cantik, tengok pula kongsi resepi cek mek molek sapa tau viral juga. Langsung sahaja siapkan bahan-bahan masakan Spaghetti Aglio Olio dengan cara mudah dan simple.

Bahan-Bahan Resepi Apam Viral Mudah Yang Sedap :

Untuk bahan-bahan Apam Viral:

3 Bahan Apam Viral

  • Tepung (1 cawan)
  • Gula (1 cawan)
  • Telur Gred A (3 biji)

Step By Step Cara Mudah Membuat Resepi Apam Viral Mudah Yang Sedap

Cara masak Apam Viral

  1. Mula-mula siapkan cawan besar masukkan telur bersama gula dan putar/blender hingga berbuih putih.
  2. Pastikan telur tak baru keluar dari peti ais, telur harus bersuhu bilik.
  3. Lepas tu masukkan tepung sikit demi sikit dan putar lagi jangan berhenti.
  4. Jika tak nak bau anyir pada apam karena telur tu bisa nak tambah esen vanila.
  5. Sementara tu panaskan periuk pengukus apam hingga air mendidih dan tak lupa balut penutup kukus dengan kain.
  6. Lepas tu balut permukaan acuan dengan alumunium foil supaya air tak tumpah atasnya dan jadi bantat.
  7. Masukkan acuan apam tu dalam periuk yang dah panas tu masa 30 minit.
  8. Lepas 30 minit apam dah siap saji dan tutup api tu jangan lupa.

Lihat juga resepi lainnya « dan ». Untuk buat masakan nak sedap dan simple sangat mudah dan cepat. Masa ini membaca recipe tentang Resepi Apam Viral Yang Sedap dan Simple “Apam Viral Recipe”

Resepi Apam Viral Yang Sedap dan Simple “Apam Viral Recipe” | setya | 4.5